A 10 legjobb tipp hátfájás ellen: Ahogy a nem megfelelő minőségű alvás, úgy az állandó idegeskedés is előidézheti a jól ismert panaszokat. Mire kell ügyelni, hogy elfelejthesd a kínzó tüneteket?

A kiváltó okok igen sokfélék lehetnek, éppen ezért ajánlott az alapos szakorvosi kivizsgálás,  ha gyakran kínoz a hátfájás. Ám a következő jó tanácsok segítségével is enyhítheted a panaszokat.

hátfájás

hátfájás

1. ki mint veti ágyát, hátfájás ellen…  A porckorongok az éjszaka folyamán feltöltődnek folyadékkal, a gerinc pedig ellazul.  Emiatt reggel akár kettő vagy három centiméterrel is magasabb lehetsz, mint előző este.  A regenerálódásban nemcsak az alvás hossza, hanem annak minősége is döntő jelentőségű. A nyugodt pihenés érdekében lefekvés előtt igyál gyógyteát vagy vegyél egy forró fürdőt.

2. Ne hajtsd túl magad! A lelki megterhelés gyengíti a gerincet, meg merevíti az izomzatot, és ezáltal, fájdalmat okoz. Ügyelj arra, hogy reális célokat tűzz ki magad elé. Ha szükséges, készíts napi ütemtervet, így elkerülheted, hogy minden gond egyszerre a nyakadba szakadjon.

3. Felesleges teher. 

Ne feledd, hogy minden egyes plusz kiló extra terhet jelent a hát, a szalagok, az inak és a csontok számára. A túlsúlyos embereknek gyakran az izomzata is alulfejlett. Ha egészségesen szeretnél étkezni, minél gyakrabban szerepeljenek az étrendedben teljes kiőrlésű gabonák, sovány húsok, halak, gyümölcsök és zöldségek. Emellett naponta igyál meg legalább 2 liter vizet, és 2 kocka bioTomi vitaminkomplexet!

4. Agresszió nélkül is lehet. Sok ember már a reggeli dugóban rostokolva felizgatja magát. A dühkitörés során nemcsak a  hangulatod romlik el, de az izomzatod is megfeszül. Ha ez rendszeresen előfordul, izomgörcsök és csomók keletkeznek, így végül a mozgás korlátozottá, fájdalmassá válik.  Törekedj tehát a nyugalom megőrzésére.  Remek stresszoldó a futás és biciklizés, a jóga, illetve segíthet a relaxálás is

5. Akár a babák. Az anyaméhben 9 hónapig magzatpózban feküdtél, így nem csoda, hogy születésed után is ez a legkímélőbb és leghihetőbb pozitúra a tested számára.

6. Szervezd meg a házimunkát hátfájás nélkül!

Hátfájás nélkül

Hátfájás nélkül

A takarítás komolyan igénybe veszi a gerincoszlopot, ezért ügyelj rá, hogy ne terheld túl hosszantartó porszívózással, törölgetéssel, vasalással. Haladj inkább apró lépésekben. Ne akarj mindent egyszerre egyetlen nappal elvégezni. A háztartási munka közben igyekezz egyenesen tartani a felsőtestedet. Porszívózáskor például állíts kellő hosszúságúra csövet. Közben pedig tarts kisebb szüneteket, és mozgasd át a nyakadat és a válladat.

7. Fészkelődj. Ha nap mint nap hosszú ideig ülsz, szinte mindegy, hogy milyen testtartást veszel fel. A gerincnek rosszat tesz a monotónia.  Ezért változtass gyakran a testhelyzeteden. Például időnként húzd magad alá az egyik lábadat vagy pár percig ülj féloldalasan.  Emelet szerezz be egy állítható magasságú, kényelmes széket. A háttámla formája igazodjon a felsőtestedhez és ügyelj rá, hogy az ülőrész, illetve a háttámla a függőlegesen és vízszintesen is megfelelően formázott legyen. 

8. Jó lábbeli. Minden egyes lépésnél, amikor a sarkad a földre érkezik, lökésszerű terhelés írja testedet. Ám egy megfelelően kialakított talpú cipő segítségével a lökéshullámokat 40-65 százalékkal is csökkentheted.  Rendszeresen szabadulj meg az elkopott lábbeliktől! A magas sarok szintén árthat a hátadnak: aki gyakran hord ilyen darabokat, annak hosszútávon megrövidülhet az Achilles-ina.

9. A monitor előtt. Fordítsd el az ablaktól a képernyőt, hogy elkerüld a zavaró visszatükröződést. A monitor felső széle legyen egyvonalban a szemeddel. Gépelés közben az alkarodat fektesd az asztalra, így nem feszülnek meg a vállizmok.

10. Pontos mozdulatok. Ha nehéz súlyt kell felemeled, mindkét kezedet használva tartsd a tárgyat a törzsedhez közel. Ne hajolj, inkább guggolj le a földön lévő dolgokért, és egyenes törzzsel enyhén előre dőlve állj fel.

Tanácsok a mindennapokra a hátfájás ellen

A következőt alapszabályok betartásával megelőzheted a panaszokat.

+ Ne előrehajolva most hajat. Állj be inkább a zuhany alá, vagy térdelj a kád elé.

+ A fogmosás ideje alatt támaszkodj meg a mosdó szélén, így kevésbé fárad el a gerincoszlopod.

+ Telefonálás közben soha ne végezz más tevékenységet: Amennyiben a füleddel tartod a telefont az komolyan megterheli a nyak izmait és a válladat.

+ Ha egész nap álló munkát végzel, fontos, hogy mindkét lábadra egyformán nehezedj rá, a térdeidet ellazítva vagy enyhén behajlítva, a hátad és a farizmokat feszesen tartva dolgozz.

A hátfájás kiváltó okai

A hátfájás kiváltó okai

A hátfájás kiváltó okai

Gerincprobléma gyanúja esetén általában az alábbi vizsgálatokat is elvégzi az orvos:

Csontsűrűségmérés:  a csontritkulás nem időskori betegség, kialakulhat fiatalabbaknál is, a klimax után pedig felgyorsul a folyamat.  A csontok ásványi anyag tartalmát oszteodeniztometriás készülékkel mérik.

Röntgen: a képalkotó vizsgálat során az elektromágneses sugarak egy része elnyelődik ám a testen áthaladó röntgensugár nyomot hagy az alkalmazott röntgenfilmen.

Komputertomográf: ez a készülék is röntgensugarakkal dolgozik, de a speciális számítástechnikai és felvételi módszereknek köszönhetően a hagyományos röntgenfelvételek még sokkal részletesebb képet nyújt haránt metszeti formában.

Kérdésed van?

Írd meg nekem bátran!

Krizsán Tamás

Krizsán Tamás természetgyógyász